Blog
post

UX Design, een investering op lange termijn.

Scroll

Auteur

Theriessa Cenens

Gepubliceerd op

11/12/20

UX, UI, User Experience is de interactie tussen een product of dienst – meestal een website of app – en een gebruiker. De ervaring van de consument staat centraal. Helaas schiet een goede UX al eens in bij de investeringen voor development en advertising. Maar waarom doe je dat beter niet?

Elke briefing start wel met “we willen dat het gebruiksvriendelijk is”, maar hoe vaak wordt het UX proces ook effectief meegenomen op apps en websites? Het User Experience Design of UX Design focust zich op de beleving of ervaring van een gebruiker van een website of app. De omgeving moet helder en duidelijk zijn en een positieve ervaring achterlaten. Maar terug naar de vraag: waarom investeren in een goede User Experience?

Win tijd en centen

Start je een nieuw project? Probeer dan het UX proces vanaf het begin te betrekken bij het creëren van je product. Het is veel goedkoper én makkelijker een aanpassing te maken in een design dan tijdens development of zelfs na een release. Via een ‘prototype’, testfase of simulatie van je uiteindelijke product haal je de valkuilen en fouten er tijdig uit, zonder al te veel extra kosten en tijd.

Theriessa maakt een UX design voor een mobiele applicatie.

Scoor hoger in Google

Ja hoor, ook Google beloont een goede User Experience. Hoe beter de UX op je website, hoe hoger je komt te staan in de rankings. Google houdt rekening met een duidelijke site navigatie en de verblijftijd van je bezoekers op je pagina. Een lange laadtijd zorgt er bijvoorbeeld voor dat veel gebruikers weer snel wegklikken. We willen namelijk dat alles snel gaat en niemand wacht graag op een ladende website, of wel?

Tevreden klant keert terug 

Een goede gebruikservaring zorgt voor meer conversie. Je hebt zelf in handen hoe vlot een bezoek van een consument gaat, of dat hij snel weer weg is. Een gebruiker die een vlotte en duidelijke beleving ervaart zal opnieuw terugkeren naar je website of app omdat hij je product vertrouwt, je creëert zo customer loyalty. Die positieve ervaringen zorgen voor tevreden en loyale klanten op hun beurt er nieuwe aanbrengen.

Conclusie

Het mag duidelijk zijn dat je de waarde van UX zeker niet mag onderschatten. Je bespaart er flink mee in een latere fase, bovendien wordt een goede UX beloond door Google. Potentiële klanten zullen jou sneller vinden, want geef toe, wie kijkt er verder dan pagina één van de zoekresultaten? Bezorg de gebruiker tenslotte een vlotte gebruikerservaring die hem een positief en vertrouwd gevoel geeft en ze zullen loyaal worden aan jouw product. Kortom, investeren in UX levert jouw business winst, klanten en vertrouwen op.

Designdiensten nodig voor jouw organisatie?

Contacteer ons