Skip to main content

‘Meer info’, ‘Klik hier’, ‘Contacteren’… Try again! Een webpagina, e-mail of post zonder call to action? Dat is het niet. Dat doet het niet. Dat werkt niet. Maar een call to action (CTA) die niet aanzet tot actie (lees: de voorbeelden hierboven) is het evenmin. Ontdek onze 7 gouden tips en zie jouw CTA-buttons vanaf nu wél converteren.

#1 What’s in it for you(r) (audience)?

De eerste vraag die je lezer of publiek zich altijd als eerste stelt is ‘What’s in it for me?’ Bijgevolg is dat ook de eerste vraag die jij je moet stellen bij alles wat je op je website plaatst. En niet in het minst als het gaan om een call to action. Benoem de voordelen, wees concreet en to the point. We zijn immers geen ‘lezers’ meer, maar ‘scanners’.

Daarnaast moet de pagina waarop de bezoeker terechtkomt na het klikken op de CTA ook meteen duidelijk maken dat de lezer op de juiste plek is terechtgekomen. Dat kan door een duidelijke titel, al dan niet in combinatie met een afbeelding of korte uitleg.

#2 Een CTA is een werkwoord

Start je call to action (bij voorkeur) met een werkwoord. Je wil de lezer immers aanzetten tot actie. Ga dus bijvoorbeeld voor ‘Lees meer over dit onderwerp’ i.p.v. ‘Meer lezen’.

Een extra trigger creëer je wanneer je de CTA persoonlijk maakt. Dat kan op verschillende manieren. ‘Stuur mij de whitepaper’ is een goede optie, maar ook ‘Ik wil de whitepaper lezen’ kan goed werken. Oke, daar starten we niet met een werkwoord, maar de ik-vorm is erg sterk omdat mensen wanneer ze actie moeten ondernemen vanuit zichzelf vertrekken.

Extra tip: gebruik woorden als ‘nu’, ‘eenmalig’, ‘laatste kans’… om de urgentie te benadrukken en FOMO te creëren.

Voorbeeld Streamz call to action met urgentie
Het woordje ‘nu’ benadrukt dat het om een tijdelijke actie gaat.

#3 Eat, sleep, test, repeat

CTA’s moeten converteren. Of het nu gaat om verkopen, e-mailadressen verzamelen of blogs lezen. En om te weten of ze dat doen, is testen de boodschap. Voor call to actions is A/B testing the way to go. Gebruik 2 verschillende versies en analyseer welke van de 2 het best converteert. Zie je weinig resultaat? Test dan nog een ander alternatief. Doen ze het beide even goed, dan zal je moeten kiezen. Wat je in dat geval ook kan doen is de 2 varianten gebruiken op verschillende strategische plaatsen op de pagina.

Lees hier meer over A/B testing en andere vormen van user testing.

#4 Kleur bekennen

Wie call to action zegt, zegt button. En buttons moeten opvallen (omdat de call to actions moeten converteren, je weet wel).

Hoe dan? Door contrasterende kleuren te gebruiken. Het meeste contrast creëer je door complementaire kleuren te kiezen, die tegenover elkaar staan in de kleurencirkel. Denk aan blauw en oranje, rood en groen of paars en geel.

Gebruik je huisstijl om de ideale buttonkleur te bepalen.

#5 Wie zoekt, die vindt

Plaats je call to action(s) op strategische plaatsen. Wat dat betekent? Zorg dat de lezer eerst voldoende – maar niet té veel – informatie heeft om tot actie over te gaan. Ook dat kan je testen.

Is de pagina eerder lang, of werk je de voordelen of kenmerken van een product uit in verschillende blokken? Herhaal dan je call to action. Je wil een geïnteresseerde bezoeker die het einde van je pagina haalt immers niet mislopen omdat hij de button niet meer terugvindt.

#6 Het zekere voor het onzekere

Als je call to action duidelijk maakt waarom hij zou klikken en wat er gebeurt wanneer hij dat doet, dan ben je goed bezig. In een volgende stap is het de bedoeling om de laatste onzekerheden weg te nemen. Dat doe je in de omringende content. Denk aan een (sub)titel, placeholder, subscript… Benoem de voordelen of voorzie een extra trigger. Zeker wanneer er geld bij komt kijken, zoals een nieuw account, nemen mensen liever het zekere voor het onzekere.

Voorbeeld omringende content
Zowel het bijschrift ‘Verander of zeg op wanneer je wil.’ en de uitgelichte voordelen nemen alle onzekerheden weg.

Wees ook zo concreet mogelijk wat de actie betreft (bv. ‘Verstuur sollicitatie’ i.p.v. ‘Verzenden’). Op die manier zorg je voor een extra bevestig dat klikken de juiste optie is.

#7 Laten kiezen is niet verliezen

Laagdrempeligheid is altijd goed. En die kan je in het geval van een CTA creëren door je bezoekers een keuzemogelijkheid te geven. Door een secundaire call to action toe te voegen in de buurt van (naast of onder) de primaire actieknop, verlaag je de drempel en spreek je 2 doelgroepen aan: degenen die al overtuigd zijn en de twijfelaars.

Voor een productpagina op een webshop is de button ‘Op mijn verlanglijstje’ een mooi voorbeeld van een minder directe actie. In B2B-scenario’s zou je naast de contactbutton of ‘Maak een account’ een optie kunnen voorzien om een infobrochure te downloaden. Win-win. Je potentiële klant is helemaal mee én jij hebt nieuwe gegevens verzameld voor retargeting.

voorbeeld call to action keuze
De secundaire call to action, ‘Bekijk alle abonnementen’, is minder direct, maar houdt je bezoeker wel langer bij jou en zorgt voor extra informatie.

En wat levert een goede call to action nu op?

In volgorde van verschijnen: meer inzichten, meer betrokkenheid en meer conversie. De moeite waard, toch?

Neem je call to actions nog eens onder de loep, test een paar alternatieven en bekijk wat het je oplevert. Geen tijd? Geen probleem! Wij hebben tijd!