Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'xx_change_jquery' not found or invalid function name in /data/sites/web/studioignitebe/www/wp-includes/class-wp-hook.php on line 324

Blog
post

Een logo, een gouden investering. Het belang van professioneel logo design

Scroll

Auteur

Jan Van Reeth

Gepubliceerd op

29/06/23

Coca-Cola, Google, Coco Chanel… Sterke merken hebben geen uitleg meer nodig. Of zijn het de logo’s die geen uitleg meer behoeven? In deze blog duiken we in de do’s & don’ts van sterk logo design, concrete tips, enkele belangrijke termen én sprekende voorbeelden.

Onschatbare waarde

Design is the silent ambassador of your brand.

Paul Rand, Art Director

Een eerste indruk maak je maar 1 keer… Je logo is dikwijls het eerste visuele raakpunt tussen je bedrijf en je publiek. Een goed logo weerspiegelt de persoonlijkheid van je bedrijf en is zo het boegbeeld van je identiteit. Het maakt je herkenbaar en onderscheidt je van andere bedrijven. Zonder er veel woorden aan vuil te maken is het dus een krachtig ‘stil’ communicatiemiddel dat jouw niveau van kwaliteit uitstraalt

nieuw en oud logo peugeot

“Peugeot wil een inventief en begeerlijk premiummerk te worden. Het nieuwe beeldmerk is daarvan het symbool, doordat het in één beeld de historie, het heden én de toekomst van Peugeot samenvat.”, zo verklaart Linda Jackson, CEO van Peugeot.

De basis van sterk logo design

Logo design – of liever: professioneel logo design – kan heel wat tijd in beslag nemen. Het gevolg? De kost ligt relatief hoog, ook al lijkt een logo maar een kleintje in je businessplan. Toch is het verstandig om vanaf de start wat meer te investeren. Op die manier moet je niet na enkele jaren opnieuw aankloppen bij een designer voor een ‘redesign’ of aanpassing. Uiteindelijk is de investering dus zijn geld waard, en is een goed logo het toonvoorbeeld van kostenefficiëntie.

Een geslaagd logo hoef je in principe nooit te veranderen, enkel lichtjes op te frissen.

Jan Van Reeth, Creative Coordinator

Een les in terminologie

Of je een designer nu een concrete opdracht geeft, of hem/haar gewoon laat doen, de termen ‘lettermark’, ‘wordmark’ en ‘brandmark’ zal je ongetwijfeld wel eens horen passeren. Misschien helpen ze je zelfs om zelf al eens na te denken over het hoe en wat van je logo.

Lettermark

Een lettermark bestaat uit de initialen van een bedrijfsnaam, en wordt ook wel monogram genoemd. Het is de combinatie van de initialen en goed gekozen geometrische vormen. Een lettermark is een goede keuze in het geval van een lange of complexe bedrijfsnaam. Bekende voorbeelden zijn Coco Chanel, Procter & Gamble, Hennes & Mauritz, Hewlett Packard…

logo h&m
logo coca cola

Wordmark

Een wordmark – of logotype – daarentegen, is een logo waarbij de typografie mét de naam van het bedrijf wordt gebruikt. Het belangrijkste is de leesbaarheid. Google en Coca-Cola zijn ongetwijfeld de bekendste voorbeelden in deze categorie. Een wordmark is een uitstekende keuze voor nieuwe of minder bekende bedrijven.

Brandmark

Een brandmark, ten slotte, is een unieke grafische vorm of symbool, los van typografie of de bedrijfsnaam. Het grafische element wordt vaak gecombineerd met letters. Denk aan de ‘swoosh’ van Nike of de appel van Apple. Een sterk brandmark behoeft na een tijd geen uitleg of merknaam meer, die wordt erbij gedacht.

logo nike

Hoe? Zo!

Concrete tips

  • Keep it simple. Vermijd complexe details.
    Waarom? Enerzijds is je logo zo beter herkenbaar en makkelijker te onthouden. Daarnaast moet een logo oneindig te vergroten en te verkleinen zijn, zonder in te boeten op kwaliteit.
starbucks logo
Eenvoud siert, maar er zijn grenzen 😉
  • Gebruik geometrische vormen. Geometrie werkt altijd in logo design en schept harmonie. Denk aan driehoeken, cirkels en lijnen.
  • Blijf weg van trends. Trends zoals gradients, schaduwen, effecten en textures zijn leuk voor even, maar verre van tijdloos.
  • Ontwerp eerst in zwartwit. En gebruik achteraf pas kleur. Dat maakt het je als designer makkelijker om eerst te focussen op de basis.
  • Gebruik maximaal 3 kleuren. Daarnaast gebruik je het best ook geen tonen. Dat maakt drukken in Pantone kleuren stukken goedkoper. En ook het prijskaartje telt, toch?
  • Voorzie verschillende, evenwaardige varianten. Er zijn tal van dragers en media waarop je logo verschijnt, en dus tot zijn recht moet komen, ook tussen andere logo’s. Mogelijke beperkingen die je kan verwachten (en dus meteen tackelen):
    • Beperkingen tot zwart-wit
    • Light/dark mode in digitale toepassingen
    • Beperkingen in drukwerk
  • Doe je research. Om niet voor verrassingen komen te staan, is research essentieel voor logo design.
research logo design
Een handige tool om te checken of je logo uniek is en niet in de buurt komt van een ander logo is de ‘Search by image’-tool van Google.

Tijdloze logo’s, letterlijk.

logo design voorbeeld Coca-Cola

Na een korte, statische start, is het logo van Coca-Cola enkel opgefrist. Dankzij de typerende typografie zou vandaag zelfs de letter ‘C’ alleen al voldoende zijn.

De basis van het Volkswagen-logo is er altijd geweest. Enkele vereenvoudigingen brachten het tot de huidige versie. De 3D-achtige look van 2012 was duidelijk een – voorbijgaande – trend.

logo design voorbeeld Volkswagen

Belangrijke aandachtspunten

Wees bij het aanpassen van je logo voorbereid op kritiek. Felle kritiek. Dat is zeker in bepaalde sectoren, waar mensen echt een ‘band’ hebben met een merk, het geval. Hoe dat komt?

  • Mensen zijn gevoelig aan verandering, hoe flexibel ze ook denken te zijn.
  • Never change a winning team. (Cercle Brugge mag dan niet al te vaak winnen, je weet wat we bedoelen)
logo's cercle brugge
Het vernieuwde logo van voetbalclub Cercle Brugge werd niet erg warm onthaald. Wat vind jij? Trendy of te vergezocht?

Overtuigd van het belang van professioneel logo design? Op zoek naar een (nieuw) logo voor jouw merk? Dan ben je bij Studio Ignite aan het juiste adres! Contacteer ons & we’ll make it work!

Hebben we jouw interesse opgewekt?

Let's meet