Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'xx_change_jquery' not found or invalid function name in /data/sites/web/studioignitebe/www/wp-includes/class-wp-hook.php on line 324

Blog
post

De regel van 3: 3 redenen waarom '3' zorgt voor balans, kracht & overtuiging in taal

Scroll

Auteur

Charlotte Portael

Gepubliceerd op

12/06/23

See what we did there?
Klinkt de regel van 3 als je ergste nachtmerrie uit de lagere school? Daar brengen we graag verandering in. Niet alleen in je interieur is het getal 3 the way to go, ook in taal, content & copy is het een gouden regel. Ontdek hoe, wat & waarom in deze blog!

Is het om het (on)even?

Ja. Nee. Of toch misschien?

Oneven aantallen hebben een psychologisch effect in onze hersenen. En laat 3 nu net een oneven getal zijn… Doordat we steeds categoriseren in paren, vergen oneven getallen meer uitdaging, aandacht en tijd van ons brein. Het gevolg? We onthouden oneven opsommingen langer.

Daarnaast komen oneven getallen eerlijker over. Opnieuw omwille van ons brein dat in paren denkt. Zo lijkt een even getal erg volledig, maar is een oneven getal geloofwaardiger, net doordat het minder volledig lijkt en we niet het gevoel krijgen dat er aspecten werden bijverzonnen. Vergelijk gerust zelf:

Loodgieterij Geerts.

3 redenen om voor onze waterdichte service te kiezen.

Dakwerken Mertens.

Een dak boven uw hoofd door deze 10 beloftes.

Ten slotte zorgt werken met 3 delen voor overtuiging, kracht & balans.

kernwaarden
  • Overtuiging. Start met een sterk argument, voeg er een tweede toe voor de volledigheid en sluit af met een hoogvlieger.
  • Kracht. Iedereen kan 2 voordelen, nadelen of tips verzinnen. Geef je er 3, dan getuigt dat van meer kennis.
  • Balans. 3 is precies genoeg, niet te weinig, niet te veel.

Niets nieuws onder de zon

De regel van 3 gaat al jaren – of liever, eeuwen – mee. Het is niet voor niets dat iedereen de uitspraak ‘Veni. Vidi. Vici.’ kent, de haan 3x kraaide in de Bijbel en ‘Sex, drugs and rock ’n roll’ zelfs bij een tiener bekend in de oren klinkt.

En ook de reclamesector heeft dat goed begrepen. Zo pakt Yuzzu uit met een 3-ledige alliteratie ‘Verrassend Vlot Verzekerd, werkt Jupiler met varianten op ‘Mannen weten waarom’ en staat er in het logo van Mora precies 3 keer de letter M.

Om dan nog te zwijgen van deze bekende taglines…

3 concrete tips voor de regel van 3

Allemaal goed en wel, maar hoe pas je de regel van 3 nu toe in je teksten en communicatie om het verschil te maken, voor meer conversie te zorgen of je lezers te blijven boeien?

  1. Schrijf in 3 delen. Of je nu kiest voor 3 tussentitels, 3 alinea’s of een opsomming die bestaat uit 3 delen. Elke manier om subtiel de regel van 3 te verwerken in je teksten is er eentje dichter bij succes. Staaf je teksten of argumenten ook met beeldmateriaal en voorbeelden. Hoeveel? 3 natuurlijk.
  2. Ga voluit voor 3 items op social media. Denk aan een carrousel met 3 tips, een checklist bestaande uit 3 delen of een beeld met 3 lijnen. Social media zijn erg vluchtig, en hebben daarom des te meer baat bij duidelijkheid.
  3. Verzin desnoods een derde voordeel, regel of tip bij (zolang erover nagedacht is natuurlijk).

Geen kaas gegeten van copywriting, hulp nodig bij je communicatie of op zoek naar een slogan (in 3 delen)? Contacteer ons en we bekijken graag samen de mogelijkheden!

Hebben we jouw interesse opgewekt?

Let's meet