“Doe jij de social media er ook even bij?” Kreeg jij dit als marketeer, communicatieverantwoordelijke, content creator of zelfs HR-medewerker al eens te horen? Niet onlogisch, maar allesbehalve evident. Social media is een vak apart, en niet voor iedereen weggelegd, maar met een goede social media contentkalender geraak je al een heel eind. Onze tips:
1. Toolkit
Alles begint bij de juiste tools. Voor een overzichtelijke contentkalender, bestaan er tal van platformen en programma’s, het ene al wat geavanceerder dan het andere.
Starter
In een eerste fase kan een contentkalender in een eenvoudige spreadsheet al heel wat structuur brengen. Je noteert er timings, copy, categorieën en statussen.
Medium
Wil je een stapje verder gaan? Dan zijn projectmanagementtools als Monday of Trello erg handig. Op deze platformen switch je tussen verschillende views en zie je in een oogopslag waar je staat.
Advanced
Ten slotte zijn er ‘social media management platforms’. Aan deze tools koppel je je social mediakanalen en plan je rechtstreeks je content in. Loomly of Later zijn betaalbare systemen.
Een combinatie van een verschillende tools kan natuurlijk ook. Zo stellen wij zelf onze algemene planning op in Monday, en gebruikt onze copywriter Loomly om de posts in te plannen.
2. Hokjesdenken
Voor 1 keer mag het.
Met hokjesdenken bedoelen we dat je je content opdeelt in vaste categorieën. Die categorieën bepaal je zelf, en baseer je op je doelen en doelgroep. Op die manier zorg je ervoor dat je content afwisselend genoeg is en vergeet je niets. Deze algemene voorbeelden helpen je op weg:
- Team. In deze categorie heb je het over je team, events, nieuwe mensen…
- Employer branding. Denk aan vacatures, merchandising, getuigenissen…
- Blogs & cases. In deze categorie plaats je diepgaande content zoals blogs, cases, inzichten…
- Top topicals. Top topicals of inhakers zijn speciale dagen zoals Kerstmis, complimentendag…
Let op! Top topicals zijn erg leuk en handig wanneer je eens geen inspiratie hebt, maar zorg ervoor dat je enkel inhaakt op relevante momenten. Zo zijn de feestdagen voor elk bedrijf een leuk kapstokje, maar is World Gin Day echt een no-go als je niet in de drankbusiness zit. Wat wél kan is een story over een niet-relevante top topical. Stories zijn immers vluchtig, en kunnen daarom wat luchtiger zijn.
Chocolade voor het hele team op World Chocolate Day! Graag, met een leuke story, maar zonder vaste post in de feed.
3. Time management
Frequentie
Bepaal op voorhand hoe vaak je (ongeveer) zal posten. Start liever met een lagere frequentie, dan te ambitieus te beginnen en later te moeten constateren dat je te weinig content hebt. Start bijvoorbeeld met 4 posts per maand (1 per week) en test dat 2 maanden uit. Moet je te veel selecteren, dan kan je dat opdrijven naar 6 of zelfs 8 posts per maand. Als organisatie of merk is constante aanwezigheid op social media belangrijk, eerder dan pieken.
Té is nooit goed. Elke dag een post is enerzijds niet haalbaar, en anderzijds overkill. Waar je wel dagelijks op kan posten, zijn je stories op Instagram/Facebook of TikTokkanaal.
Timing
Niet elke dag en elk moment van de dag zijn even geschikt om een post online te plaatsen. Die trends fluctueren echter enorm en verschillen per platform. Heel wat social media managementtools geven suggesties wat dag & tijdstip betreffen. Dat kan een goede leidraad zijn. Kijk daarnaast ook naar je statistieken en probeer vanalles uit. Doen jouw posts het op een specifieke dag of moment opvallend beter? Dan kan je daarop inspelen.
Met een goede contentkalender bespaar je tijd, veel tijd.
4. Kanaliseren
Enerzijds is niet elk kanaal geschikt voor jouw merk of organisatie, en anderzijds is niet alle content geschikt voor elk kanaal.
Kies je kanalen
De social media kanalen die je kiest, zijn voornamelijk afhankelijk van je doel(groep)(en). Heb je een merk voor tieners? Dan is TikTok onvermijdelijk. Ben je op zoek naar nieuwe werknemers? Dan is een combinatie van LinkedIn en Instagram vaak een goede optie. Doe, om jouw selectie te maken, uitgebreid doelgroeponderzoek. Enkel zo kom je echt te weten op welke social media kanalen jouw doelgroep(en) zich bevinden.
De cijfers uit het digimeter-onderzoek van Imec geven een goed globaal beeld en schetsen ook de evolutie over de jaren heen.
Segmenteer je content
Kanalen gekozen? Dat was stap 1. Nu is het de kunst om te bepalen welke content je op welk platform zal plaatsen. Vergeet lange URL’s naar – ongetwijfeld erg boeiende content – op Instagram, die zijn toch niet ‘clickable’. Laat staan dat je de ene na de andere foto van teamuitjes op LinkedIn zwiert. Kiezen is in dit geval niet verliezen.
5. All in/for one
Ten slotte raden we aan om je social media contentkalender zo compleet mogelijk te maken. Upload je beeldmateriaal, schrijf comments, pas de status van een post aan… Daarnaast is het ook erg handig als je alle betrokken partijen toegang geeft tot de kalender, al dan niet met bewerkrechten. Op die manier gaat er geen informatie verloren en is alles eenvoudig terug te vinden, door iedereen die er baat bij heeft.
Toch niet de middelen of de moed om zelf aan de slag te gaan met je social media of contentkalender? Geen probleem! We helpen je graag! Contacteer ons en let’s get social!