Another day, another copywriter’s buzzword: tone of voice. Dat klopt, maar wanneer 1 buzzword ervoor kan zorgen dat je nooit meer dure termen hoeft te gebruiken om je boodschap op de juiste manier over te brengen, dan is dat ene woord het waard. In deze blog lees je wat de juiste tone of voice voor jou & je organisatie kan betekenen.
In theorie
Wat is het? Een definitie.
Tone of voice is de manier waarop je – als organisatie, merk of persoonlijkheid – communiceert, zowel wat betreft zinsbouw als stijl en taalgebruik. Het is, naast branding, een manier om de eigenheid van je organisatie of merk tot uiting te brengen. In dit geval: onder woorden. Het gaat niet over wát je zegt, maar over hoe je het zegt, en ook en vooral: hoe dat overkomt op je publiek en doelgroep.
There are tones of voices that mean more than words.
Robert Frost
Hoe bepaal je je tone of voice?
Het bepalen van de juiste tone of voice is een essentiële stap wanneer je je merk of organisatie in de markt wil zetten of herpositioneren. De 2 belangrijkste factoren om te starten? De identiteit van je bedrijf en je publiek. Start je bijvoorbeeld een hippe koffiebar met de focus op sustainability voor een jong publiek? Dan zal jouw communicatiestijl er anders gaan uitzien dan wanneer je een IT-bedrijf hebt dat multinationals wil aanspreken.
Algemeen genomen zijn er 4 primaire tone of voice dimensies: grappig vs. serieus, formeel vs. informeel, respectvol vs. stoutmoedig en enthousiast vs. matter-of-fact
Is er een verschil tussen interne & externe communicatie?
In een best case scenario bestaat er geen verschil in toon of stijl tussen je interne & externe communicatie. Of tussen de manieren waarop je communiceert naar je medewerkers en naar je klanten. Wat wél kan, is dat een formele toon iets ‘zachter’ wordt intern, of dat je een stoutmoedige stijl in interne communicatie extra in de verf zet.
Op die manier wordt de tone of voice echt deel wordt van de organisatie, en zullen ook medewerkers die stijl overnemen in hun communicatie over je merk of bedrijf. Win-win?
In de praktijk
Hét bekendste voorbeeld van een duidelijke tone of voice? Coolblue!
Coolblue koost duidelijk voor een stoutmoedige, informele toon met de nodige humor. Dat bewijst ook deze quote van de baas van Coolblue:
E-commerce is uiteindelijk heel dom. Het is niet meer dan plaatje-knopje-prijsje…
Pieter Zwart
In ons eigen portfolio vormt The Value Hub een mooi voorbeeld. Zij kozen voor een informele, stoutmoedige stijl met humor en durf als belangrijkste kenmerken.
Op zoek naar jouw tone of voice? Of heb je die al bepaald en wil je die doortrekken naar al jouw communicatie? Contacteer ons & we helpen je graag verder!