Skip to main content

Er was eens… een copywriter die een blogpost wilde schrijven over storytelling (na uitgebreid zoekwoordonderzoek, uiteraard). Ze opende haar laptop, en begon te schrijven. Nu ja, schrijven. Typen, wissen, opnieuw typen, weer wissen. Laptop dichtklappen en koffie zetten. Als het niet komt, dan komt het niet. Tot op een dag…

Proloog

Storytelling. Het is niet meer of minder dan verhalen vertellen. Van sprookje tot langspeelfilm, van sollicitatiegesprek tot podcast. Alles begint en eindigt met een goed verhaal. En een goed verhaal? Dat heeft een thema, een plot en zit vol emotie. En het is precies dat laatste dat storytelling zo krachtig maakt en ervoor zorgt dat er – vaak onbewust – een connectie wordt gemaakt met de lezer, luisteraar of kijker.

Maar het kan nóg anders. Nieuwer. Beter.

Een nieuw hoofdstuk voor storytelling

The next chapter. Storytelling is maar het voorwoord voor heel wat andere varianten. Het ene hoofdstuk al interessanter dan het andere, maar wel allemaal met hetzelfde doel voor ogen: een verhaal vertellen.

Storydoing

Geen woorden, maar daden.

Storydoing (“story” + “doing”). In het geval van storydoing zet je het verhaal om in acties.

Van storybeing naar storytelling naar storydoing. Of van visie naar verhaal naar actie. Van denken naar zeggen naar doen. Als organisatie heb je een visie en sta je ergens voor. Vervolgens breng je die visie naar buiten door erover te vertellen, op allerlei manieren. Maar daar zou het niet mogen stoppen. Succesvolle en geloofwaardige bedrijven gaan over tot actie en doen wat ze zeggen, in plaats van enkel te zeggen wat ze doen.

Storyshowing

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden.

Storyshowing (“story” + “showing)”, of niet enkel vertellen, maar ook tonen. Ook storyshowing gaat een stapje verder dan storytelling en genereert op die manier meer impact. Door het verhaal ook te tonen, visueel, is de emotie meer – of sterker – vertegenwoordigd. Via beelden is het net iets eenvoudiger om mensen te inspireren, motiveren of engageren, en bijgevolg dus ook effectiever in een marketing- of salesstrategie.

Storyselling

Verhalen verkopen.

Storyselling (“story” + “selling”), een marketingtechniek waarbij de kunst van storytelling wordt ingezet om potentiële klanten aan te spreken (lees: producten te verkopen). In plaats van een product voor te stellen in facts & figures, spreekt de verkoper bij storyselling de klant aan door op het gevoel in te spelen en een connectie te creëren, aan de hand van een verhaal.

De klassieke opbouw van dat verhaal is die van probleem – oplossing – impact. Eerst creëer je herkenbaarheid en connectie door een probleem of uitdaging aan te halen waar je potentiële klant (misschien) mee worstelt, waarna je vloeiend overschakelt naar jouw product of dienst als oplossing voor dat probleem. Afsluiten doe je door een beeld te schetsen van de positieve impact van die oplossing op het leven van je klant. Happily ever after…

Scrollytelling

Scrolling is the new smoking.

Scrollytelling (“scroll” + “telling”). In het geval van scrollytelling gebruik je de scrollbeweging om een verhaal te tonen en te vertellen. Je creëert op deze manier een logische flow en bouwt de spanning op. Apple is heer en meester in deze techniek.

Epiloog

‘Ben je zeker dat je de blogpost wil publiceren?’. 100%. En toen klapte ze haar laptop dicht. Het verhaal was verteld, de connectie gemaakt, de emotie aangewakkerd. Tijd voor een volgend hoofdstuk, een nieuw verhaal.