Skip to main content

79% van de mensen scant eerst een tekst voor ze beslissen of ze overgaan tot lezen. Herkenbaar? Waarschijnlijk. In deze blog lees je wat de ideale blog structuur is. Zodat jouw blog de schifting overleeft, gelezen wordt én de lezers voldoende boeit om zelfs verder te klikken.

Van tactische titel tot concrete conclusie

Dé titel

Don’t judge a book by it’s cover… of toch? De titel is het eerste wat mensen lezen. En jammer genoeg vaak ook het enige… Zorg voor een catchy titel die je lezers aanspreekt en aanmoedigt om verder te lezen.

blog structuur: titel


Concrete titels zoals ‘X aantal tips voor …’, ‘Feit of fabel’, ‘X redenen om …’ werken vaak het best. De ideale lengte? Die varieert, maar té lang is nooit een goed idee.

De intro = de onboarding

Als je je lezers via de titel zover hebt gekregen om je blog aan te klikken, dan behoor je al tot de lucky few. Nu is het de uitdaging om je publiek ook de rest van het artikel te laten lezen.

De inleiding moet altijd, op welke manier ook, aangeven waarover de blog zal gaan. Om de aandacht te trekken is het creëren van herkenbaarheid een goede zet. Schets een probleem, vertel een anekdote of haal een voorbeeld aan. Een andere aandachtstrekker? Cijfers!

Structuur? Tussentitels!

Als we het over structuur hebben, zijn tussentitels onmisbaar. Zorg dat je tussentitels niet saai zijn (lees: enkel beschrijvend), maar maak ze aantrekkelijk door met woorden en leestekens te spelen. Een tussentiteltje dat helemaal niets zegt over de inhoud van de alinea is echter ook zinloos.

Alinea’s + witregels = body

We zouden het bijna vergeten, maar een blog zonder tekst stelt weinig voor. Deel je tekst op in alinea’s om ademruimte te creëren, subtopics af te bakenen of klemtonen te leggen.

Recapituleren, concluderen, finaliseren

Sluit je blogbericht af met een korte ‘recap’ van het onderwerp. Dat kan in één zin, met een vraagstelling of in een opsomming. Zolang de boodschap nog eens wordt benadrukt, zit je goed.

Call to action!

Of je klaar bent na de conclusie? Dat kan, áls je op een andere plaats in je blog een call to action (CTA) hebt gezet. Wat is dat? Of liever: wat kan dat zijn? Een oproep om je blogbericht te delen, een uitnodiging om contact op te nemen of een verwijzing naar andere artikels om meer te weten te komen over het topic.

De kunst van een goede CTA zit in de formulering. ‘Meer info’ zegt minder dan bijvoorbeeld ‘Tell me more!’

Call to actions mag je herhalen doorheen een blogbericht, zolang je niet overdrijft en afwisselt wat de formulering betreft.

… en dan nog dit

Zit de basis van je blog structuur goed, dan ben je al een heel eind op weg. Voeg je de volgende elementen toe, waar gepast, dan is the sky the limit. Noem het een nice to have waar je zelf must have van kan maken als je ze juist gebruikt.

Krachtige quotes

Quotes maken een blogbericht persoonlijker. Je kan ze verwerken in je bodytekst en alinea’s, zoals bij interviews vaak gebeurt, maar ook apart als highlight om er echt de nadruk op te leggen.

Opsommingen en lijstjes

Een opsomming of lijstje? Da’s win-win. Voor de lezer maakt het de tekst scanbaar, en dus ook leesbaarder en luchtiger. Voor jou, als schrijver, zijn opsommingen dé manier om je tekst te structureren.

Verlies de scope niet uit het oog

Dit artikel mag dan gaan over de ideale blog structuur. Houd hoe dan ook steeds de scope in het achterhoofd. Dat kan eenvoudigweg aan de hand van deze 3 aandachtspunten:

  • Het onderwerp & de keywords. Baken het onderwerp steeds af vóór je begint te schrijven. Zorg ook altijd dat je je research hebt gedaan en dat je blog, door het gebruik van de juiste keywords, ook SEO-waardig is.
  • Het doel. Of je nu wil informeren, overtuigen, weerleggen of aanzetten tot actie: bepaal je doel en stick to the plan.
  • Het doel- of lezerspubliek. Na een tijdje weet je wat je publiek graag leest, op welke manier en hoeveel. Houd daar rekening mee, in de mate van het mogelijke.

Overtuigd van het nut van een (straffe) blog, maar zelf geen kaas gegeten van schrijven? Wij regelen dat! Contacteer ons en onze copywriter doet de rest!