Coca-Cola, Google, Coco Chanel… Sterke merken hebben geen uitleg meer nodig. Of zijn het de logo’s die geen uitleg meer behoeven? In deze blog duiken we in de do’s & don’ts van sterk logo design, concrete tips, enkele belangrijke termen én sprekende voorbeelden.
Onschatbare waarde
Een eerste indruk maak je maar 1 keer… Je logo is dikwijls het eerste visuele raakpunt tussen je bedrijf en je publiek. Een goed logo weerspiegelt de persoonlijkheid van je bedrijf en is zo het boegbeeld van je identiteit. Het maakt je herkenbaar en onderscheidt je van andere bedrijven. Zonder er veel woorden aan vuil te maken is het dus een krachtig ‘stil’ communicatiemiddel dat jouw niveau van kwaliteit uitstraalt
Design is the silent ambassador of your brand.
Paul Rand, Art Director
“Peugeot wil een inventief en begeerlijk premiummerk te worden. Het nieuwe beeldmerk is daarvan het symbool, doordat het in één beeld de historie, het heden én de toekomst van Peugeot samenvat.”, zo verklaart Linda Jackson, CEO van Peugeot.
De basis van sterk logo design
Logo design – of liever: professioneel logo design – kan heel wat tijd in beslag nemen. Het gevolg? De kost ligt relatief hoog, ook al lijkt een logo maar een kleintje in je businessplan. Toch is het verstandig om vanaf de start wat meer te investeren. Op die manier moet je niet na enkele jaren opnieuw aankloppen bij een designer voor een ‘redesign’ of aanpassing. Uiteindelijk is de investering dus zijn geld waard, en is een goed logo het toonvoorbeeld van kostenefficiëntie.
Een geslaagd logo hoef je in principe nooit te veranderen, enkel lichtjes op te frissen.
Jan Van Reeth, Creative Coordinator
Een les in terminologie
Of je een designer nu een concrete opdracht geeft, of hem/haar gewoon laat doen, de termen ‘lettermark’, ‘wordmark’ en ‘brandmark’ zal je ongetwijfeld wel eens horen passeren. Misschien helpen ze je zelfs om zelf al eens na te denken over het hoe en wat van je logo.
Lettermark
Een lettermark bestaat uit de initialen van een bedrijfsnaam, en wordt ook wel monogram genoemd. Het is de combinatie van de initialen en goed gekozen geometrische vormen. Een lettermark is een goede keuze in het geval van een lange of complexe bedrijfsnaam. Bekende voorbeelden zijn Coco Chanel, Procter & Gamble, Hennes & Mauritz, Hewlett Packard…
Wordmark
Een wordmark – of logotype – daarentegen, is een logo waarbij de typografie mét de naam van het bedrijf wordt gebruikt. Het belangrijkste is de leesbaarheid. Google en Coca-Cola zijn ongetwijfeld de bekendste voorbeelden in deze categorie. Een wordmark is een uitstekende keuze voor nieuwe of minder bekende bedrijven.
Brandmark
Een brandmark, ten slotte, is een unieke grafische vorm of symbool, los van typografie of de bedrijfsnaam. Het grafische element wordt vaak gecombineerd met letters. Denk aan de ‘swoosh’ van Nike of de appel van Apple. Een sterk brandmark behoeft na een tijd geen uitleg of merknaam meer, die wordt erbij gedacht.
Hoe? Zo!
Concrete tips
- Keep it simple. Vermijd complexe details.
Waarom? Enerzijds is je logo zo beter herkenbaar en makkelijker te onthouden. Daarnaast moet een logo oneindig te vergroten en te verkleinen zijn, zonder in te boeten op kwaliteit.
- Gebruik geometrische vormen. Geometrie werkt altijd in logo design en schept harmonie. Denk aan driehoeken, cirkels en lijnen.
- Blijf weg van trends. Trends zoals gradients, schaduwen, effecten en textures zijn leuk voor even, maar verre van tijdloos.
- Ontwerp eerst in zwartwit. En gebruik achteraf pas kleur. Dat maakt het je als designer makkelijker om eerst te focussen op de basis.
- Gebruik maximaal 3 kleuren. Daarnaast gebruik je het best ook geen tonen. Dat maakt drukken in Pantone kleuren stukken goedkoper. En ook het prijskaartje telt, toch?
- Voorzie verschillende, evenwaardige varianten. Er zijn tal van dragers en media waarop je logo verschijnt, en dus tot zijn recht moet komen, ook tussen andere logo’s. Mogelijke beperkingen die je kan verwachten (en dus meteen tackelen):
- Beperkingen tot zwart-wit
- Light/dark mode in digitale toepassingen
- Beperkingen in drukwerk
- Doe je research. Om niet voor verrassingen komen te staan, is research essentieel voor logo design.
Tijdloze logo’s, letterlijk.
Na een korte, statische start, is het logo van Coca-Cola enkel opgefrist. Dankzij de typerende typografie zou vandaag zelfs de letter ‘C’ alleen al voldoende zijn.
De basis van het Volkswagen-logo is er altijd geweest. Enkele vereenvoudigingen brachten het tot de huidige versie. De 3D-achtige look van 2012 was duidelijk een – voorbijgaande – trend.
Belangrijke aandachtspunten
Wees bij het aanpassen van je logo voorbereid op kritiek. Felle kritiek. Dat is zeker in bepaalde sectoren, waar mensen echt een ‘band’ hebben met een merk, het geval. Hoe dat komt?
- Mensen zijn gevoelig aan verandering, hoe flexibel ze ook denken te zijn.
- Never change a winning team. (Cercle Brugge mag dan niet al te vaak winnen, je weet wat we bedoelen)
Overtuigd van het belang van professioneel logo design? Op zoek naar een (nieuw) logo voor jouw merk? Dan ben je bij Studio Ignite aan het juiste adres! Contacteer ons & we’ll make it work!