Skip to main content

“Is dat verplicht?” – “Nee, dat is niet verplicht, en gij moet al niet meer meedoen!”
Een missie en visie formuleren is niet verplicht, maar valt in de categorie ‘sterk aan te raden’. Wij helpen je op weg met een stappenplan en voorbeelden die tot de verbeelding spreken.

Missie vs. visie.

Missie en visie: één pot nat? Allesbehalve. Al hangen ze natuurlijk wel samen. Voor eens en voor altijd uitgelegd:

Missie (de; v.) – toont de identiteit, de belangrijkste doelstellingen en meerwaarde van een organisatie; de hoofddoelstelling

Visie (de; v.) – wat je als bedrijf wil bereiken in de toekomst, waar je naar streeft; de ideale situatie wanneer de missie wordt ‘behaald’

Kort gezegd: ‘Waar staan we voor?’ vs. ‘Waar gaan we voor?

What’s in it for you?

Een goede missie & visie geven je organisatie richting, zorgen voor inspiratie en verbinding. Oke. Maar wat levert dat nu precies op?

De juiste mensen, intern en extern

Een heldere missie en visie helpen je bij het aantrekken van de juiste mensen. Zowel klanten, partners als je huidige en nieuwe medewerkers. 

Voor klanten gaat het om het vertrouwen in jouw organisatie of merk. Je toont dat je weet waar je mee bezig bent. Voor (potentiële) partners speelt de herkenbaarheid een grote rol. Als ze zich kunnen identificeren met jouw merk, zijn ze sneller geneigd om zich aan jouw bedrijf te binden.

Mensen hebben doelen nodig, en je missie en visie kunnen motiverend werken voor je teams om die doelen te behalen. Ben je op zoek naar medewerkers, dan helpen een heldere missie en visie de nodige vaardigheden en eigenschappen te onderstrepen.

missie en visie formuleren

In 10 stappen de perfecte missie en visie formuleren

#1 Verzamel input

Je bent niet alleen. Betrek alle relevante stakeholders vanaf de start wanneer je je missie en visie gaat formuleren. Denk aan medewerkers, het management, en zelfs belangrijke klanten. Zo combineer je verschillende perspectieven en krijg je een goed beeld van het bedrijf, de doelen en waar het voor staat. Of wil staan.

#2 Formuleer je waarden

Geen missie en visie zonder waarden. Maar dat is weer een ander paar mouwen. Je waarden reflecteren waar je organisatie voor staat, zowel wat betreft het bedrijfsleven als de werkcultuur. Ook hier geldt: hoe meer input, hoe meer vreugd.

#3 Bepaal je doel(en)

    Winst maken is altijd het doel. Van elke organisatie. En dus niet wat we hier bedoelen. Stel jezelf de vraag wat je wil bereiken. Je doelen zijn immers de basis voor het formuleren van je missie.

    • Welke problemen los je op? 
    • Voor wie doe je dat?
    • Waarom doe je dat?

    #4 Kijk vooruit

      Wat betekent succes voor jouw organisatie op lange termijn? Zowel wat betreft de impact op de maatschappij, je team, de sector… Alles telt. En dát beeld moet je vasthouden. 

      #5 Maak het specifiek en concreet

        Je hebt de definities en straffe (en trieste) voorbeelden gekregen en – dat hopen we toch, anders begin je er nú aan – input verzameld. Formuleer, op basis daarvan, verschillende varianten van je missies & visie. Het belangrijkste? Concreet, helder en to the point.

        #6 Inspireer

          Naast specifiek en duidelijk zijn, moeten je missie en visie ook inspireren en motiveren. En dat zowel voor interne medewerkers als voor eventuele externe stakeholders. Je geheime wapen? Taal.

          #7 1 organisatie, 1 lijn

            Je missie en visie staan allesbehalve los van de rest. Ze zijn gebaseerd op, en moeten dus in lijn zijn met je doelen, strategie en cultuur. Zie het als een rode draad doorheen alles wat je doet.

            #8 Evalueer & optimaliseer

              Verandert er iets structureels – op welk vlak ook – in je organisatie? Dan zullen je missie en visie moeten volgen. Zowel op het moment dat je voor het eerst je missie en visie op papier zet, als later. Want stilstaan… 

              #9 Communiceer

                Een missie en visie die stof liggen vergaren? Nee, danku. Spread the word! Of toch zeker in je organisatie. Of je missie en visie een meerwaarde hebben voor de klant, dat is aan jou.

                Tip: maak visuals in je huisstijl met je missie en visie op, en verspreid die onder collega’s. Dat spreekt écht tot de verbeelding. Of wat dacht je van een kalender voor op de bureaus?

                #10 Practice what you preach

                  Een missie en visie formuleren ‘omdat het moet’ is een no-go. Jouw missie en visie moeten de leidraad zijn in je alledaagse beslissingen, acties en plannen.

                  Liefde is een werkwoord, jouw missie en visie ook.

                  Moet het bedenken van een missie en visie je wel lukken, maar lijkt formuleren onbegonnen werk? Wij regelen dat! Contacteer ons en wij zorgen voor de rest.

                  Zij hebben het begrepen… of net helemaal niet

                  Good mission, bad mission

                  “To connect the world’s professionals to make them more productive and successful” – Linkedin  

                  → Duidelijk, to the point

                  “To be a company that inspires and fulfills your curiosity.” – Sony

                  → Vaag, niet uniek

                  Good vision, bad vision

                  “Making the best ice cream in the nicest possible way” – Ben & Jerry’s

                  → Specifiek, geloofwaardig, inspirerend

                  “To provide food in a quick, pleasant setting that caters to cost-conscious, health-conscious people” – KFC

                  → Ongeloofwaardig, wollig

                  Klaar en duidelijk jouw missie en visie formuleren? Dat is onze missie!