Skip to main content

Blogsecties op websites zijn populair, en terecht. Ze zijn het perfecte uitstalraam voor kennis en content, van luchtige topics en formats tot zware kost. Maar wat als jouw blogposts niet worden gelezen, laat staan gevonden? Daar komt SEO aan te pas. In deze blog vind je 6 gouden regels voor SEO blogs die echt scoren.

1. Kies de juiste keywords

First things first!

De juiste keywords zijn de key to succes (pun intended). Een paar gouden tips om de juiste keywords te vinden.

  • Gebruik een keywordplanner (zoals die van Google). Op die manier kom je te weten of en hoe vaak er effectief naar bepaalde woorden/termen wordt gezocht. Daarnaast krijg je ook informatie over de concurrentie van een bepaalde zoekterm.
  • Vermijd keywords met een zoekvolume dat lager ligt dan 100 per maand. Tijd steken in blogs waar geen interesse voor is, heeft geen zin.
  • Ga voor keywords met een normale tot lage concurrentie. Hoe specifieker de zoekterm, hoe kleiner (meestal) de concurrentie.

 2. Ga voor 1 à 2 long-keywords

Hoe meer keywords, hoe beter? No way!

Om goed te scoren is het essentieel je keywords zorgvuldig te kiezen, en je vooral te beperken to 1 à 2 long-tail keywords.

Wat zijn long-tail keywords?

Long-keywords zijn langere keywords (lees: korte zinnetjes), die het liefst gebaseerd zijn op vragen. Wat doe je immers vaak als je iets wil opzoeken online? Je typt een vraag in de zoekbalk. Op die manier spreek je je publiek meer aan, en trek je vooral het juiste, echt geïnteresseerde publiek aan.

Wat betekent dat concreet?

  • Hoe kies ik de juiste keywords             i.p.v.                goede keywords
  • Witte sneakers Nike dames                  i.p.v.                witte sneakers
keywords zoekterm google

3. Plaats je keywords strategisch in je SEO blogs

Dat je keywords meermaals moeten voorkomen in je blogpost, spreekt voor zich. Maar waar, hoe vaak en op welke manier?

  • De titel. Je zoekwoord(en) móeten voorkomen in de titel. Plaats je keyword(s) het liefst zo ver mogelijk vooraan in de titel.
  • Subtitels & body (tekst). Wat de subtitels en de blog zelf betreft, volg je je intuïtie. Niet te veel, en niet te weinig. Gebruik ook eens een synoniem of een afgeleide van je zoekwoord.
  • Url’s. Ook de url moet weergeven waarover je blogpost gaat en dus je keyphrase bevatten.
  • Images en alt tags. Een blog zonder visuals is onaantrekkelijk. Bovendien doen images wonderen voor SEO, mits je de benaming van je foto’s en de alt tags zorgvuldig kiest. Gebruik af en toe je keywords of een afgeleide ervan.

4. Vergeet de metadata niet!

De metatitel en beschrijving. Zijn je metatitel en description goed gekozen, dan ben je alvast vertrokken.

Gebruik in beide je long-tail keyword en maak in de metabeschrijving meteen duidelijk waarover de blog zal gaan. 

5. Link naar andere relevante (SEO) blogs en pagina’s

Hoe meer hyperlinks, hoe liever (zolang ze relevant zijn tenminste). Je blogpost krijgt op die manier meer ‘waarde’. Het resultaat? Meer trafiek!

Gebruik je ergens in je blog geen hyperlink, maar wil je de specifieke url vermelden? Vermijd dan Bitly-links of ellenlange url’s met cijfers en letters. Daar heeft niemand wat aan. Zorg dat de url aangeeft waarover de pagina waar de lezer naar doorklikt gaat.

6. Ga voor evergreen content

SEO blogs die lang hun SEO-waarde behouden zijn de evergreen stories. Wat dat precies wil zeggen? Vermijd data, specifieke events, hypes, taalgebruik dat naar de toekomst verwijst…

Ga je voor content die waardevol en relevant blijft, dan zorg je voor een continue stroom naar je website, ook jaren later.

Vragen? 1 adres: Studio Ignite!