“Gebruik jij ook ChatGPT voor je teksten?”, “Ben je niet bang om je job te verliezen?”, “Wauw, je ziet echt geen verschil tussen AI-gegenereerde teksten of teksten van een copywriter!” In deze blog vertel ik je in geuren & kleuren – want dat kan een real life copywriter – waarom ChatGPT handig, maar lang niet zaligmakend is. Copywriter of ChatGPT? Let’s see…
Copywriter vs. ChatGPT: copywriter!
#1 Dichterlijke vrijheid
ChatGPT is niet écht creatief. Hoewel zelfs Gert Verhulst toegeeft bij Studio 100 soms AI te gebruiken voor liedjesteksten, omdat er soms interessante dingen uit voortkomen, zijn bijvoorbeeld straffe woordspelingen geen optie.
De zogenaamde ‘dichterlijke vrijheid’ bestaat niet in de wereld van AI.
#2 Up to date of gedateerd?
Hoewel het snel gaat, is het zelfs voor AI-tools onmogelijk om steeds de meest recente informatie te ‘bevatten’. Is je topic tijdgebonden en actueel, dan ben je beter af zonder.
ChatGPT is wel heerlijk eerlijk en geeft het gewoon aan als hij de juiste informatie niet kan geven.
#3 Klinkt als…
Een andere, vaak ondergewaardeerde troef van een copywriter, is de kracht om de juiste tone of voice in het tekstuele te laten terugkomen. Als organisatie, merk of persoon, kies je voor een bepaalde stijl. Die uit zich niet alleen in een logo, kleurenthema’s en visuele herkenbaarheid, maar ook in tekst. Van een slogan en short copy voor social media posts tot webteksten en blogposts: elke uiting van tekst moet een weerspiegeling zijn van de boodschap die jij wil uitdragen, in de tone of voice die jij hebt gekozen.
Je kan nog zo goed proberen verwoorden wat de tone of voice moet zijn. Er mist menselijke feeling.
#4 Wat je zelf doet…
… doe je beter. Letterlijk. Eigen onderzoek, jouw USP’s, de cultuur van je bedrijf… Een AI-toepassing kán daar niet de juiste informatie over bevatten, en bijgevolg een correcte tekst, over creëren. Je bent uniek in je diensten en cultuur, dus waarom zou je dat niet zijn in je communicatie?
#5 En wat vindt Google ervan?
Our last resort? Google! Want uiteindelijk is dat – als organisatie – nog steeds het doel: scoren in Google en gevonden worden door je doelpubliek. Hoewel AI teksten erg goed scoren wat SEO betreft, plaatst Google unieke en waardevolle content bovenaan. Is het enige doel van je tekst om hoog te ranken? Dan heeft Google dat door, en wordt je daarvoor ‘gestraft’.
Copywriter of ChatGPT? Twijfelgeval…
Dat een AI-toepassing bijzonder snel werkt, heel veel sneller dan een copywriter achter zijn bureau, hoeft niemand te verbazen. Al is die tijdwinst relatief… Niemand – dat mag ik althans hopen – zwiert zomaar een AI-gegenereerde tekst online. Eventuele feitelijke fouten moeten eruit, de tone of voice moet worden bijgestuurd, er moet persoonlijkheid in de tekst…
Waar je absoluut wél tijd mee wint als je ChatGPT gebruikt, is je teksten SEO-proof maken. Waar jij tijd nodig hebt om de juiste woorden te vinden – letterlijk -, heeft AI dat ik een vingerknip voor je gedaan.
Op zoek naar unieke, creatieve copy die de juiste snaar raakt? U vraagt, onze copywriter draait (he-le-maal zelf)!