Skip to main content

De ene kijkt graag video’s, terwijl de ander een old-school lezer is. De ene wil snelle, hapklare content, de ander neemt graag de tijd om tot in de diepte te gaan. Gelukkig is er voor ieder wat wils (om weer één van onze favoriete cliché-uitdrukkingen aan te halen). Ontdek de voor- en nadelen van 5 populaire content types en choose wisely!

#1 Blog posts

Voordelen

  1. Kostenefficiënt. Blogs zijn een kostenefficiënte manier om content te delen. Het enige wat je nodig hebt is content, een copywriter en een laptop.
  2. SEO & vindbaarheid. Blogs zijn dé manier om je websiteverkeer een boost te geven. Creëer je SEO-waardige blogposts, dan zal jouw content (en website) hoog ranken in zoekmachines en zullen geïnteresseerden jou vinden.
  3. Expertise. Door blogs kan je je bedrijf eenvoudig profileren als expert in een bepaald domein. Schrijf je regelmatig en is je content onderbouwd, dan bouw je een ‘imperium’ uit in jouw expertise.
  4. Kort & krachtig. Blogs zijn makkelijk te consumeren omdat ze, in het geval van een goed exemplaar, niet al te lang en to the point zijn. Een boodschap overbrengen zonder rond te pot te draaien is een gave.

Nadelen

  1. Tijdsintensief. Echt goede content schrijven kost tijd. Voor een blog is research, schrijfwerk & layout nodig.
  2. Statisch. Blogs zijn statisch. Om je SEO-indexatie te behouden, pas je liefst niet te veel aan na publicatie. Zorg daarom voor evergreen content, en bewaar trends en hypes voor snellere kanalen, zoals social media, of formuleer ze zo dat ze relevant blijven.
  3. Concurrentie. Hoewel blogs nog steeds populair zijn, zowel voor de schrijver als voor de lezer, ben je niet alleen. Zorg ervoor dat je de juiste zoekwoorden kiest om relevant en uniek te zijn.
  4. Gelimiteerd format. Blogs zijn geschreven content. Behalve de toevoeging van enkele foto’s citaten en lijstjes, is een blog de ‘grijze muis’ onder de content types. De kunst? Die tekst zo aantrekkelijk mogelijk voorstellen.

#2 Video content

Voordelen

  1. Betrokkenheid. Video is visueel én auditief. Door de combinatie van verschillende zintuigen, is de betrokkenheid bij video content erg groot en blijft het publiek geboeid.
  2. Eenvoudig. Goede video content is eenvoudig te ‘consumeren’ (lees: via tal van kanalen en op verschillende devices) en te begrijpen.
  3. Veelzijdig. Video’s zijn veelzijdig door de ruime keuze aan formats. Denk aan tutorials, reviews, interviews… Die veelzijdigheid maakt van video een sterke tool voor marketing en entertainment, maar ook voor onderwijs.
  4. Deelbaar. Goede video’s worden online (veelvuldig) gedeeld en verspreid, waardoor de zichtbaarheid een boost krijgt.

Alles over videocontent lees je hier!

Nadelen

  1. Tijdsintensief. Wil je kwalitatieve video’s maken die echt raken, dan kost dat niet alleen tijd, maar ook geld. De juiste tools, professionals en goed materiaal zijn essentieel.
  2. Toegankelijkheid. Video mag dan eenvoudig en snel te consumeren zijn, niet iedereen heeft het zo gemakkelijk. Zo zijn bijvoorbeeld een slechte internetconnectie of een visuele beperking vervelende spelbrekers.
  3. Scanbaarheid. Video content is, in vergelijking met tekst (zoals blogs) niet zo makkelijk te scannen, zeker niet wanneer het om langere exemplaren gaat.
  4. Technische problemen. Last but not least… Resolutie issues, slechte kwaliteit, geen audio… De impact van de video gaat verloren als er technische problemen opduiken, en dat gebeurt jammer genoeg erg vaak.

#3 Case studies

Voordelen

  1. Echtheid. Case studies zijn de ‘real deal’ onder de content types. Ze tonen de theorie in praktijk, en bewijzen dat iets echt is. Bovendien spreken ze tot de verbeelding, en kunnen ze potentiële klanten inspireren. p
  2. Geloofwaardigheid. In case studies heeft een bepaalde dienst of tool zijn nut bewezen. Bovendien komt een testimonial, met beeldmateriaal en input van de klant, geloofwaardiger over louter de beschrijving van een bepaalde service.
  3. Begrijpbaar. Met een case study kan je complexe zaken begrijpbaar maken doordat ze tastbaar zijn. Vergelijk het met een vraagstuk in de wiskunde; dat is ook sneller duidelijk dan een complexe vergelijking zonder context.
  4. Veelzijdig. Case studies kunnen erg veelzijdig zijn, van een blogpost tot interview of verslag. Gempimpt met zinvol en triggerend beeldmateriaal zijn ze erg waardevol.

Nadelen

  • Gelimiteerde scope. Case studies focussen op een specifieke case. Projecten zijn nooit dezelfde, het gaat hier om overeenkomsten.
  • Irrelevant. Met een case bereik je een eerder beperkt publiek. Zo zal iemand die op zoek is naar een nieuw logo weinig baat hebben bij een getuigenis over een strategische workshop, en omgekeerd.
  • Specifiek. De resultaten van een bepaalde case kan je nooit veralgemenen.
  • Subjectiviteit. In case studies loop je altijd het risico subjectief of bevooroordeeld te zijn.

#4 Whitepapers of e-books

Voordelen

  1. Geloofwaardigheid. Whitepapers gaan dieper in op de zaken, en bevatten vaak cijfers, onderzoek en inzichten over bepaalde topics. Die staving zorgt voor (extra) geloofwaardigheid.
  2. Lead generation. Whitepapers zijn een perfecte lead generation tool. Trigger je publiek met interessante teasers, en vraag ze dan om hun contactgegevens om verder te lezen. Win-win!
  3. Begrijpbaar. Door de vele details zijn whitepapers of e-books vaak makkelijker te begrijpen, omdat er net iets meer ruimte is voor duiding.
  4. Levensduur. Een whitepaper heeft een langere levensduur dan een blog. Door ze evergreen te maken, kunnen ze maanden (of zelfs jaren) dienst doen als referentiemateriaal.

Nadelen

  1. Lengte. Whitepapers zijn ‘de zwaarste van alle content types’, en vragen tijd om te lezen. Er zal een deel van je publiek afhaken, maar dat is onvermijdelijk.
  2. Techniciteit. Dit content type gebruikt vaak technisch jargon, waardoor het iets complexer is, al is er, zoals vermeld, wel ruimte voor duiding.
  3. Beperkt publiek. Whitepapers zijn, in de meeste gevallen, gericht naar een specifiek publiek, wat het bereik kan beperken.
  4. Kost. Een kwalitatief e-book kan duur zijn. Je hebt er immers heel wat tijd (lees: research, copy, design, marketing…) voor nodig.

#5 Podcasts

Voordelen

  1. Gebruiksgemak. Podcasts zijn erg eenvoudig in ‘gebruik’. Je luisteraars hoeven ze maar te zoeken op hun favoriete platform.
  2. Betrokkenheid. Podcasts geven het gevoel van een enorme betrokkenheid, omdat er vaak in gesprek wordt gegaan met gelijkgestemden. Daarnaast nodigen podcast-hosts hun luisteraars meer dan eens uit om feedback of input te geven.
  3. Veelzijdigheid. Een podcast is een erg veelzijdig content type. De variatie in tijdsduur, onderwerp, format… is enorm, en spreekt zo een enorm publiek aan.
  4. Vluchtigheid. Het mag dan als een nadeel klinken, vluchtige content is erg populair. Podcasts haken daarop in door hapklaar en eenvoudig te consumeren te zijn.

Nadelen

  1. Beperkt publiek. Podcasts kunnen, ondanks hun grote bereik, een beperkt publiek hebben doordat ze vaak erg niche zijn.
  2. Kosten. Een kwalitatieve podcast kost veel geld. Geen podcast zonder het juiste materiaal, editing skills, software, en last but not least: marketing.
  3. Tijdsintensief. Het maken van een podcast neemt heel wat tijd in beslag, van planning en scripting tot opname en verspreiding.
  4. Concurrentie. Net zoals blogs, zijn podcasts o-ve-ral. De kunst is om ertussenuit te springen en uniek te zijn, en dat is niet evident.

Dus?

Ieder voordeel heb z’n nadeel.

Johan Cruyff

Ofwel: Elk van deze 5 content types heeft voor- en nadelen. De conclusie luidt: bekijk welke vorm voor jouw merk of bedrijf het meest geschikt is, of bekijk het topic per topic.

En last but not least… Het ene content type mag dan goedkoper zijn dan het andere, als je iets goed wil doen, kost dat tijd. En bijgevolg vaak ook geld.